Budak2 Bengong

Wednesday, April 17, 2013

Kesan Buruk Melancap

Salam,
sape2 kat sini suke melancap?
ha!!!! korang bace la ni dulu ye..
 
Melancap ialah perbuatan dengan sengaja mengeluarkan air mani dengan menggunakan tangan, iaitu menggoncang atau mengusap zakar sehingga terpancut keluar air mani. Ia dilakukan samada secara bersendirian atau diiringi dengan melihat bahan lucah.

Tidak kira sama ada lelaki atau perempuan, kedua-dua kaum ini boleh terjebak dengan perbuatan melancap. Mereka yang muda remaja ini penuh rasa ingin tahu dan ingin mencuba. Bila dah terjebak, ketagih pula.

Dalam istilah agama, tabiat melancap zakar dikiaskan sebagai "tabiat yang rahasia". Di sini kita cuba lihat apakah kesan buruk melancap dari sudut kesihatan tubuh badan.

Melancap memerlukan tenaga yang banyak. Ia membakar banyak kalori. Namun jika ia dilakukan secara luar biasa contohnya dengan melancap setiap hari, kesan-kesan kesihatan yang tidak bagus akan timbul.

Kajian mendapati orang yang kuat melancap akan menjadi lemah daya tumpuan dan juga menjadi pelupa. Disebabkan banyak masa mereka terbuang dengan melancap, mereka juga akan tersisih dari sudut sosial. Perasaan rendah diri menjadi kebiasaan bagi orang yang biasa melancap. Mereka biasanya suka menyendiri dan juga tidak banyak bercakap. Dalam sesetengah kes, prestasi akademik dan sukan dilihat merosot.

Dengan banyak tenaga terbuang, tubuh mereka memerlukan banyak sumber untuk tubuh berfungsi pada tahap normal, ini akan menyebabkan tubuh dipaksa bekerja lebih masa, jadi orang yang kuat melancap akan senantiasa keletihan dan lesu. Terdapat juga kes di mana wajah mereka kelihatan lebih tua dari usia sebenar mereka. Kesan ini akan dapat dilihat bila umur mereka mula memasuki 30 an. Ini kerana kebiasaannya usia remaja mula melancap ialah sekitar 12 hingga 15 tahun dan dilakukan berterusan sehinggalah umur mencecah 30an.

Pada tahap umur inilah kesan buruk akibat melancap akan dapat dirasai. Dan pada tahap ini sudah terlewat untuk menyesal atau berpatah balik.

Jika mereka berkahwin, mereka akan mendapat simptom air mani terpancut dengan cepat. Ini menjadi masalah kerana pasangan isteri akan merasa tiadak puas. Bahkan ada sesetengah kes, air mani akan terpancut bila saja zakar dimasukkan kedalam faraj dan mereka belum pun berbuat apa apa! Ini menjadi masalah kepada kedua dua pihak lelaki dan perempuan kerana hubungan seks yang normal menjadi sesuatu hal yang sukar.

Jadi bagaimana mahu berhenti dari tabiat ini?

Sebenarnya tabiat ini jika dimulakan akan menjadi suatu ketagihan yang berat sama seperti rokok dan dadah! Ia amat berat untuk ditinggalkan jika sudah terjebak, percayalah. Apa yang perlu ialah permulaan. Bila ia bermula, maka sukarlah hendak berhenti.

Tidak kira sekuat mana pun semangat anda, anda tidak akan mampu untuk berhenti, ia memang suatu ketagihan yang setaraf dengan rokok dan dadah. Bahkan rokok dan dadah, anda perlu keluarkan duit, tapi melancap tidak memerlukan modal besar. Jadi sebenarnya ia lebih merbahaya. Perbandingan scan otak orang ketagihan melancap mendapati corak edaran sel-sel hormon yang sama dengan panagih heroin!

Zaman sekarang pun serba canggih. Bahan lucah ada di mana-mana. Video porno boleh di ekses dengan percuma sahaja di internet. Natijahnya lelaki zaman canggih ini akan menjadi lebih sukar mengawal diri. Kepala atas tak boleh kawal kepala bawah. Akibatnya, kepala atas dengar cakap kepala bawah? Aduh, minta ampun.. Apa nak jadi? Mana kawalan diri?

Inilah sebabnya orang ketagihan melancap tidak gembira walaupun fizikal merasa sedap, kerana mereka tidak mampu mengawal diri. Otak terpaksa patuh arahan tubuh. Terbalik bukan? Jadi mental mereka jadi lemah. Karekter menjadi tidak stabil. Karekter di bentuk oleh pengalaman hidup. Sebab itu mereka suka menyisihkan diri dari masyarakat, kerana rasa rendah diri. Bahkan untuk menjawap panggilan telefon pun malu? Itulah kesan pada mental.

Dugaan zaman ini amatlah berat. Namun begitu, jika anda berusaha dan mahu berhenti, ada juga beberapa kaedah yang boleh dicuba. Kuatkan azam, bulatkan tekad. Tulis azam anda.


Kata bijak pandai, nafsu itu umpama kuda liar. Kita bukan disuruh membunuhnya. Tapi jinakkan dia supaya ia mampu bawa kita. Macam mana nak jinakkan kuda liar? Sukar kan? Tapi ada caranya dan kenalah hadapinya. Lemahkan kuda itu. Sekat sumber logistiknya (bahan lucah dan hiburan). Sekat sumber tenaganya (puasa). Bebankan ia dengan beban (beribadah) bertubi-tubi. Beribadah sehingga letih nak buat maksiat.    


Suasana juga penting. Libatkan diri dengan aktiviti yang sihat dan jadi manusia yang positif dan menyumbang kepada masyarakat. Bercampurlah dengan orang soleh dan berilmu. Sibukkan diri dengan program agama atau program ilmu yang bermanfaat. Tidak ada jalan mudah nak menjinakkan kuda liar itu. Nak tak nak itulah caranya. Namun jika istiqomah akan ada hasilnya, Insya Allah. Minta bantuan juga dari tuhan dengan berdoa.


Buat satu log catatan untuk setiap hari yang anda berjaya tidak melancap. Jika anda berjaya berhenti selama 60 hari berterusan, maka besar kemungkinan anda sudah boleh berjaya menakluk dan menjinak si kuda liar itu. Bila kita dah jadi tuan pada kuda itu, jagalah ia.


Teruskan hidup dengan positif. Kejarlah benda lain dalam hidup. Matlamat yang realistik perlu ada. Gunakan masa untuk kejar matlamat itu. Contohnya, mahu simpan duit sebanyak RM 100 ribu. Mahu beri emak RM 10 ribu. Bina perniagaan sendiri di internet, contohnya seperti
BIO-ASLI, dan banyak lagi matlamat positif yang boleh anda kejar.

Yang pasti hidup anda mestilah ada matlamat dan tidak boleh hidup hayut begitu sahaja tanpa matlamat. Kalau boleh cuba elakkan daripada duduk bersendirian kerana perasaan untuk kembali melakukan perbuatan itu akan menjadi kuat semula. Jauhi dari bahan2 lucah kerana ia akan menjadi candu yang menarik anda kembali melakukan perbuatan itu

Tuhan tidak mencipta hawa nafsu dengan sia-sia. Kita diberikan akal untuk berfikir. Hawa nafsu ini pemandunya ialah hati. Jika hati itu hati yang beriman maka ia akan di pandu ke arah kebaikan. Jika pun ia berdepan dugaan, ia mampu membuat nafsu tunduk.

Akhir sekali ingatlah kat bidalan lama yang amat terkesan ini. "Ikut rasa binasa, ikut hati mati, ikut nafsu lesu."

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...